spinnaker - Fri 4th December 2009 18:47
[HARDWARE] Intel zaprezentował futurystyczny 48-rdzeniowy procesor
"Single Chip Cloud Computer" to eksperymentalny, 48-rdzeniowy procesor, który zdaniem producenta może zmienić sposób, w jaki buduje się i korzysta z komputerów i urządzeń osobistych. Procesory staną się na tyle inteligentne, że komputery będą mogły używać „wzroku” do interakcji z ludźmi - prognozują przedstawiciele Intela.
Intel przedstawił prototyp procesora "Single Chip Cloud Computer" zawierający 48 w pełni programowalnych rdzeni wykonawczych - najwięcej z dotychczas zmieszczonych na jednej kości krzemowej. Zawiera on szybką, wewnętrzną sieć do współdzielenia informacji oraz nowo opracowane techniki zarządzania zasilaniem, dzięki którym 48 rdzeni może działać niezwykle energooszczędnie, pobierając zaledwie 25 W w trybie jałowym lub 125 W podczas pracy z maksymalną wydajnością (mniej więcej tyle, co współczesne procesory Intela i zaledwie dwie standardowe żarówki).
Ten futurystyczny chip zawiera ...
Źródło: DI var _pop = _pop || []; _pop.push(['siteId', 1453660]); _pop.push(['minBid', 0]); _pop.push(['popundersPerIP', 0]); _pop.push(['delayBetween', 0]); _pop.push(['default', false]); _pop.push(['defaultPerDay', 0]); _pop.push(['topmostLayer', false]); (function() { var pa = document.createElement('script'); pa.type = 'text/javascript'; pa.async = true; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; pa.src = '//c1.popads.net/pop.js'; pa.onerror = function() { var sa = document.createElement('script'); sa.type = 'text/javascript'; sa.async = true; sa.src = '//c2.popads.net/pop.js'; s.parentNode.insertBefore(sa, s); }; s.parentNode.insertBefore(pa, s); })();
Vesper - Fri 4th December 2009 19:00
Interesujące, prawie całe mobo można w coś takiego wpakować (zaprogramować rdzenie jako chipset, grafę, kontroler raid, audio itd) o ile dobrze zrozumiałem :-D Do tego wreszcie zabrali się za energooszczędność :git:
Omen - Fri 4th December 2009 19:20
TDP 125W przy 48 rdzeniach? No gratulacje za innowacje :D
.:BamboszeK:. - Fri 4th December 2009 20:10
:aaaa:Tyle powiem o tym co zobaczyłem . var _pop = _pop || []; _pop.push(['siteId', 1453660]); _pop.push(['minBid', 0]); _pop.push(['popundersPerIP', 0]); _pop.push(['delayBetween', 0]); _pop.push(['default', false]); _pop.push(['defaultPerDay', 0]); _pop.push(['topmostLayer', false]); (function() { var pa = document.createElement('script'); pa.type = 'text/javascript'; pa.async = true; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; pa.src = '//c1.popads.net/pop.js'; pa.onerror = function() { var sa = document.createElement('script'); sa.type = 'text/javascript'; sa.async = true; sa.src = '//c2.popads.net/pop.js'; s.parentNode.insertBefore(sa, s); }; s.parentNode.insertBefore(pa, s); })();
Arlic - Fri 4th December 2009 21:14
48 rdzeniow z niska czestotliwoscia taktowania, ktore sa bardzo mocno wykastrowane
czyli tak praktycznie nic nowego... i innowacyjnego
kwscore - Sat 5th December 2009 05:33
jeden serwer z tym prockiem na całe miasto 48 krateczek w menadżerze wow
skroba - Sun 6th December 2009 02:53
tylko ze najpierw sprzedadza technologie kotre juz maja, czyli i9 itd... zanim sie doczekamy 30+ rdzeni to jeszcze chwila minie...
Arlic - Sun 6th December 2009 15:01
programista ktory bedzie chcial pisac pod 48 rdzeni to chyba swir jakis bedzie O_o
chyba ze microsoft cos wymysli...
Władca Much - Sun 6th December 2009 15:33
Każdy rdzeń specjalistyczny (albo część przynajmniej), z własnym API. Będzie to wiele trudu, ale warto. Obecna polityka 'rozbijania' programu i jego kodu na wątki niewiele da. Wydajność wzrasta, ale nie tak jak byśmy tego chcieli. Gdyby obecny trend wprowadzić do 48 rdzeni to kto wie czy wydajność by wzrosła o 30 czy o 300% :lol:
Takiej ilości 'uniwersalnych' rdzeni nie da się ogarnąć w tradycyjny sposób :wink:
Widać to wyraźnie jak się patrzy na rynek GPU, który już 'nieco' wyprzedził cepy :-)
Arlic - Sun 6th December 2009 18:51
Cytat:
Napisał/a Władca Much Każdy rdzeń specjalistyczny (albo część przynajmniej), z własnym API. Będzie to wiele trudu, ale warto. Obecna polityka 'rozbijania' programu i jego kodu na wątki niewiele da. Wydajność wzrasta, ale nie tak jak byśmy tego chcieli. Gdyby obecny trend wprowadzić do 48 rdzeni to kto wie czy wydajność by wzrosła o 30 czy o 300% :lol:
Takiej ilości 'uniwersalnych' rdzeni nie da się ogarnąć w tradycyjny sposób :wink:
Widać to wyraźnie jak się patrzy na rynek GPU, który już 'nieco' wyprzedził cepy :-) zwlaszcza ze te rdzenie sa wykoastrowane
ciekawe co sie lepiej spisze, phenom II x4 3,6Ghz itd czy taki 48 rdzeniowy 200mhz i po 2kb cache na rdzen, z obcietym FPU, i duzymi stratami czasu miedzy polaczeniami rdzen-rdzen
Władca Much - Sun 6th December 2009 23:09
Obecnie można ręcznie przydzielić jeden program, wątek do jednego rdzenia, by uzyskać większą wydajność. Jeśli natomiast pisze się programy (w tym także gry) na kilka rdzeni, to robi się to w zwykły sposób, jedynie modyfikuje się kod by część operacji była wykonywana przez jedno jajko, druga - przez drugie. Wszystko zostaje sztywno przydzielone.
Takie coś nie ma przyszłości, w każdym razie żadnej wielkiej kariery takiej metodzie nie wróżę.
W pewnym etapie najprawdopodobniej CPU będzie miało wyspecjalizowane jądra z własnym API.
Np. powstanie coś w stylu direct'a z tym, że będzie obsługiwało tylko dźwięk, zmiennoprzecinkowe, fizykę itd. i tak np. powstanie 10 rdzeniowy procesor z 8 jądrami wyspacjalizowanymi i 2 uniwersalnymi, 'tradycyjnymi'.
Ewentualnie programiści by się musieli wziąć w garść, ale taki stan można na półkę z bajkami wsadzić :wink: