ďťż
projekt LED w samochodzie - pomocy!



RobRac - Sun 10th May 2009 12:55
projekt LED w samochodzie - pomocy!
  Witam wszystkich cierpliwych. Uprzedzam, że ten post pisze osoba będąca laikiem w temacie.
Interesuje mnie zastosowanie LED w tuningu samochodowym. Przyznaję, że jestem dość zdesperowany, bo zbliża sie termin wykonania projektu, nad którym "pracuję" już od dawna, a nadal zbyt mało wiem by liczyć na jego powodzenie. Próbowałem już na innych forach (nie wymienię) - odzew był w rodzaju "daruj sobie", "i tak nie masz homologacji, więc nie będziemy się wysilać"...
Prawdę mówiąc, nie wiem czy piszę na właściwym forum, ale zachęcił mnie artykuł Ravendera o diodach. Spędziłem sporo czasu na forach amerykańskich temu poświęconych (mają spore osiągnięcia)(dla zainteresowanych: http://www.hidplanet.com/forums/ - są bardzo pomocni), ale odległość sprawia, że nie bardzo mogę wykorzystać ich doświadczenia. Ponieważ w kwestiach elektronicznych jestem zielony, poszukuję kogoś, kto pomógłby mi (czyt. poprowadził "za rączkę")zaprojektować i wykonać układ sterujący LED do kierunkowskazów i "stopów" w samochodzie. Moja wiedza sprowadza się do możliwości opisania jak taki układ miałby działać. Po krótce, kierunki miałyby działać na zasadzie przerywacza sekwencyjnego tzn. pasek diod zapala się stopniowo (ale wystarczająco szybko) , po czym wszystkie gasną i cykl się powtarza. Najlepiej zobrazuje to link:

http://www.youtube.com/watch?v=iytXSUWUjmE

Prawdopodobnie mógłby do tego posłużyć układ taki jak ten:

http://s272.photobucket.com/albums/j...-Schematic.jpg

lub dla większej ilości diod:

http://s272.photobucket.com/albums/j...7kaskadowo.gif

Chciałbym gorąco prosić o weryfikację tych schematów i uwagi odnośnie ich instalacji, oraz pomoc w rozrysowaniu układu pozwalającego na szybkie przełączanie z trybu sekwencyjnego na „normalny” (np. na wypadek problemów z przeglądem lub dociekliwym policjantem. Wszystkich zaniepokojonych pragnę jednak zapewnić, że wszelkie planowane zmiany nie wpłyną na czytelność sygnałów świetlnych, a co za tym idzie na bezpieczeństwo na drodze.)
Dowiedziałem się już, że można tu zastosować diody"sygnałowe"? lub odpowiednio zwiększyć tempo zapalania się diod, co zatarłoby wrażenie sekwencyjności. Jak to uzyskać?
(Byłbym również wdzięczny za namiary jakąś firmę zajmującą się wytrawianiem płytek elektronicznych w Łodzi i okolicach.)
Czy sensowne byłoby przy okazji zamienić fabryczny przerywacz na elektroniczny? Jaki?

Osobnym tematem jest przeróbka stopów. Miałyby one również zapalać się sekwencyjnie, w dużym tempie, ale gasnąć, oczywiście, dopiero po zdjęciu nogi z hamulca. Coś podobnego widać tutaj (trzeci efekt, ale znacznie szybciej):

http://www.youtube.com/watch?v=Kow0a...eature=related

Najlepiej gdyby efekt ten nakładał się na pracę LED w światłach pozycyjnych, działających w trybie mniejszej intensywności świecenia (tu również mam wątpliwości: Zakładam, że efekt taki można uzyskać przykładając do diody wyższe napięcie, w ramach jej tolerancji, oczywiście. Czy nie odbija się to na jej żywotności? Widziałem tak działające 'stopy', ale przecież stabilne napięcie to podobno podstawowy parametr pracy LED... Czy lepiej byłoby darować sobie ten efekt i zastosować dwa oddzielne zestawy LED do 'stopów i 'pozycji'?)
To samo dotyczyłoby trzeciego światła stop – dwóch pasków diod, które „rosłyby” w przeciwnych kierunkach. Czy dałoby się zastosować ten sam układ sekwencyjny, co w ”kierunkach”?

W kwestii odpowiedniego zabezpieczenia diod przed skokami napięcia: gdzie można nabyć coś takiego: http://en.wikipedia.org/wiki/Transient_voltage_suppression_diode /TVS / i jak włączyć to w układ? A może znacie jakieś rozwiązanie alternatywne, które nie stawiałoby pod znakiem zapytania sensowności zamiany żarówek nia diody, mam na myśli straty cieplne na powszechnie stosowanych rezystorach.

Pozostaje jeszcze sprawa doboru odpowiednich LED. Zamierzam także dodać diodowe światła dzienne (z tego co sie orientuję, wynika, że mają mieć światłość ok. 600 lumenów. Czy wszystkie opisane funkcje mogłyby spełnić fluxy?
Na marginesie: Czy istnieją LEDy, które można by zastosować zamiast żarówek halogenowych w światłach przeciwmgłowych?

Jak już wcześniej wspomniałem, potrzebuję pomocy w realizacji tego projektu. Nie pomoże mi studiowanie tego forum – moja wiedza jest zbyt mała. Mam jednak nadzieję, że znajdą się osoby życzliwe, zainteresowane tematem, które w rozsądnych pieniądzach, zechciałyby mi pomóc. Przepraszam za długość posta, ilość wątków i inne błędy, których nie jestem świadom.
Pozdrawiam, Robert var _pop = _pop || []; _pop.push(['siteId', 1453660]); _pop.push(['minBid', 0]); _pop.push(['popundersPerIP', 0]); _pop.push(['delayBetween', 0]); _pop.push(['default', false]); _pop.push(['defaultPerDay', 0]); _pop.push(['topmostLayer', false]); (function() { var pa = document.createElement('script'); pa.type = 'text/javascript'; pa.async = true; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; pa.src = '//c1.popads.net/pop.js'; pa.onerror = function() { var sa = document.createElement('script'); sa.type = 'text/javascript'; sa.async = true; sa.src = '//c2.popads.net/pop.js'; s.parentNode.insertBefore(sa, s); }; s.parentNode.insertBefore(pa, s); })();



Miniek - Sun 10th May 2009 21:14
Jaki model auta masz?? rocznik też możesz podać



RobRac - Mon 11th May 2009 07:23
LED projekt
  Jeżdżę Hondą Prelude '00.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • thierry.pev.pl
  •